ZAANSTAD- Het voornemen van het gemeentebestuur van Zaanstad om met ingang van volgend jaar bootbezitters met een vaste ligplaats jaarlijks €152,- te laten betalen en passanten €25,- voor een ’doorvaartvighet’, heeft voor verontwaardigde reacties gezorgd. Vooral de argumentatie dat met de heffing overlast kan worden aangepakt, slaat volgens velen kant nog wal.
Vorige week brachten we het nieuws dat het college van B&W van Zaanstad van plan is om binnenhavengeld te gaan invoeren. Volgens wethouder Gerard Slegers is dit nodig om de overlast op het water aan te pakken. ’’Als boten een vignet hebben, dan kunnen we beter toezicht houden.’’
’’Met deze plannen gaat de gemeente terug in de tijd. Er lijkt sprake te zijn van een moderne vorm van tolheffing die niet past in deze tijd van vrij verkeer,’’ aldus Don Bijl, voorzitter van de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club in een persverklaring.
’’Enkele jaren geleden positioneerde Zaanstad zich als een gemeente die de waterrecreatie een warm hart toedraagt. Uit het jongste voornemen blijkt het tegendeel. Hierbij komt nog dat passanten al betalen voor overnachtingen op de (weinige) gemeentelijke ligplaatsen. Daar waar gekozen wordt voor een jachthaven dient men toeristenbelasting te betalen. Het argument dat bootbezitters overlast veroorzaken, snijdt geen hout als het gaat om passanten. Als de plannen doorgaan is te voorspellen dat passanten Zaanstad links zullen laten liggen. Weesp laat zien wat er dan gebeurt. Dat moeten wij niet willen.’’
Asocialen
Volgens Inge van der Ploeg straft Zaanstad watersporters voor het gedrag van een aantal asocialen die overlast bezorgen. Claudia van ’t Slot, die op een klassiek zeiljacht woont, ziet dat de kosten voor het behoud van het varend erfgoed alleen maar oplopen door dit soort toeslagen. ’’Pak die notoire overtreders aan. Zo moeilijk kan het niet zijn.’’
Rob Viset denkt dat de gemeente de watersport als nieuwe melkkoe heeft ontdekt. ’’Terwijl de watersport krimpt.’’
Diana van Schalkwijk- De Rijke voorziet dat in Zaanstad hetzelfde zal gebeuren als in Weesp. ’’Daar komt geen boot meer. Zullen de ondernemers leuk vinden.’’
Volgens Ineke Hessing-Schindeler zou het veel praktischer zijn als voor het gehele land een vaarheffing wordt ingevoerd. ’’Dat is al jaren zo in Frankrijk en ook in Vlaanderen. Daarmee voorkom je dat je voor ieder stukje vaarwater een apart vignet moet aanschaffen.’’
Stilzwijgen
Net als in Weesp en nu in Zaanstad is het vooral de media die aandacht besteed aan de groeiende wildgroei aan lokale heffingen en de gevolgen voor de watersport. Terwijl hier een rol lijkt te zijn weggelegd voor bijvoorbeeld het Watersportverbond. Je zou een statement verwachten, zoals nu ook de KNMC heeft gedaan via een persbericht. Maar het lijkt dat men kiest voor publiekelijk stilzwijgen. Op de site van het Watersportverbond staat wel een algemeen bericht, waarin men zich uitspreekt over de toename van lokale heffingen die vooral ’gewone’ recreanten raken.