WEESP- Passanten die met een boot in Weesp willen overnachten hoeven deze zomer geen doorvaartviget aan te schaffen. De gemeente Amsterdam heeft besloten om per direct tijdelijk de regels te versoepelen en komt daarmee tegemoet aan lokale ondernemers en de pleziervaart. De systematiek leidde ertoe dat bootbezitters Weesp links lieten liggen wat weer voor omzetverlies zorgde voor de plaatselijke middenstand.
Vanaf de omstreden invoering van het Amsterdamse beleid binnenhavengeld in Weesp hebben we met Watersport-TV regelmatig aandacht besteed aan deze kwestie. Kritische vragen gesteld aan de gemeente en de stortvloed aan reacties die we van van mede-watersporters ontvingen voorgelegd.
Het nieuwe beleid betekende dat als je als passant in Weesp wilde afmeren, bijvoorbeeld om een ijsje te kopen of een paar boodschappen te doen, dat je voor € 43,- eerst een doorvaartvignet moest aanschaffen. Daarnaast moest je voor het kort afmeren €17,- (maximaal 6 uur) betalen.
Na kritiek van Watersport-TV heeft de gemeente besloten om het kort afmeren tijdens dit vaarseizoen te gedogen. Deze maatregel geldt in elk geval tot april 2026.
De verplichting van het doorvaartvignet bleef wel staan en zorgde ervoor dat booteigenaren massaal Weesp meden wat weer gevolgen had voor de middenstand en horeca. Die zagen de omzet drastisch slinken.
’’Op basis van gesprekken met ondernemers, watersporters en de havenmeester heb ik besloten een alternatieve werkwijze in te voeren. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan de lokale behoefte, zonder dat hiervoor de huidige regelgeving hoeft te worden aangepast. De afhandeling van het afmeerproduct gebeurt ter plekke, eventueel onder begeleiding van de havenmeester,’’ aldus Alexander Scholtes, wethouder varen.
De nieuwe werkwijze ziet er als volgt uit: De pleziervaarder legt aan in de Passantenhaven Weesp. De havenmeester komt langs, beschikt over een eigen havenvignet, en assisteert bij de betaling. De bezoeker betaalt het afmeerproduct van € 33. De overnachting wordt gekoppeld aan het havenvignet, waarmee ook de gemeentelijke administratie op orde blijft. De maatregel gaat per direct in. Er is dus geen doorvaartvignet meer nodig om af te meren in de passantenhaven.
Passantenhaven.
Voordeel van deze werkwijze is dat er minder administratieve lasten en kosten zijn voor bezoekers. De overnachtingen zijn nauwkeurig te monitoren via het havenvignet. Ook wordt de rol van de havenmeester versterkt, met persoonlijk contact en begeleiding bij betaling. Alle opbrengsten blijven binnenkomen via de reguliere gemeentelijke processen.
Het college realiseert zich dat deze werkwijze afwijkt van de vignetplicht. Deze werkwijze is daarom tijdelijk van aard. Handhaving door Nautisch Toezicht kan niet via een individueel vignet, maar wel via de betalingen.
Vervolg
Deze werkwijze wordt deze zomer in de praktijk gebracht. Daarbij wordt gekeken of deze methode beter werkbaar is en de obstakels voor pleziervaarders heeft weggenomen. In het najaar van 2025 komt de gemeente met een voorstel voor het vaarseizoen 2026 en verder.
Los van doorvaartvignet is er veel kritiek op de hoogte van het liggeld. Dit was tot de start van dit seizoen €1,- per meter. Nu betaal je ongeacht de lengte van je boot € 33,- voor een 24 uurs overnachting.
Wil je reageren op dit artikel, stuur een bericht naar info@watersport-tv.nl.