• English (Beta)
  • Deutsch (Beta)
  • Français (Beta)
  • Zeilen video's
  • Zeilnieuws
  • Zeilagenda
  • The Ocean Race
  • Watersport Vacatures
  • WTV Hebbedingen
  • WTV Elektrisch Varen
  • WTV Magazine
  • Waterkaart Live
  • Jachthaven reviews
  • Nieuwsbrief ontvangen?
  • Motorboot & Sloep video's
  • Motorboot & Sloep nieuws
  • Motorboot & Sloep agenda
  • WTV Magazine
  • WTV Hebbedingen
  • WTV Elektrisch Varen
  • Waterkaart Live
  • Jachthaven reviews
  • Watersport Vacatures
  • Nieuwsbrief ontvangen?
  • Funsporten video's
  • Fun nieuws
  • Fun agenda
  • Watersport Vacatures
  • WTV Nieuwsbrief ontvangen?
  • Holland Boat Show
  • Boottesten
  • WTV Nieuwsbrief ontvangen?
  • Overzicht series
  • Holland Vaart
  • Vaarplezier
  • Bootklussen
  • Op de Haven
  • Honden aan boord
overzicht

Column Evert Stel: Bruggetjes

''Mijn hart leek wel parallel aan de motoren in mijn schepen te lopen''

Bruggetjes (1)
Bruggetjes (2)
Bruggetjes (3)
  • Bruggetjes (1)
  • Bruggetjes (2)
  • Bruggetjes (3)

Gepubliceerd: 16-04-2023

Laatst gewijzigd: 17-04-2023

Evert Stel is schipper van de Meander V. Met deze voormalige loodstender heeft hij jarenlang met zijn partner Inge voor de Stichting Vaarwens dagtochten gevaren met mensen in de laatste levensfase. Inmiddels heeft de Stichting een eigen schip en wordt de Meander V ingezet op drukke dagen. Van alle dagtochten maakt Evert aangrijpende, veelal emotionele verslagen. Daarnaast is hij auteur en heeft diverse boeken geschreven en is hij columnist bij Watersport-TV. Lees hieronder zijn laatste column.

Bruggetjes…
Tegenwoordig loopt er nagenoeg niets meer zonder geavanceerde elektronische aansturing.
Motoren worden voorzien van computers die zorgen voor een stabiel en gecontroleerde aansturing.
Bij onze Volvo’s heet dat de EDC (Electronic Diagnostic Control). Een kastje dat de hele motor onder
controle heeft. Ik ben van 1953 BC (Before Computer) en onze Schepper was zijn tijd ver vooruit,
want hij geeft ons de EDC direct bij onze geboorte mee. Deze stuurt alles in het lichaam aan. Bij de
motor en bij de mens worden factoren als oliedruk/bloeddruk, brandstof/voedsel,
toerental/hartritme en de temperatuur nagenoeg feilloos gecontroleerd en bijgestuurd. In beide
gevallen wil er ook wel eens een sturingsfoutje ontstaan, waardoor er dingen niet meer naar
behoren functioneren. Zo had ik al ruim 25 jaren geleden last van hartritme stoornissen, waarbij het
ding regelmatig uit de bocht vloog en zomaar 180 slagen per minuut ging slaan. Hinderlijk, maar niet
dodelijk en ik leerde er mee te leven.


Parallel…
Mijn hart leek echter wel parallel aan de motoren in mijn schepen te lopen, want als er eentje een
keer een ‘misse slag’ maakte, ging ook mijn motortje op hol. Een tijdje terug begon tijdens een
vaarwensdag de bakboord motor van de Meander V onregelmatig te lopen, schakelde de
keerkoppeling uit en gaf allerlei lichtsignalen op het EDC controlepaneel dat er iets mis was. Ook mijn
hart ging erdoor onregelmatig slaan, want dat konden we nu niet gebruiken! Direct maar even bellen
met onze steun en toeverlaat Peter de Groot van de fa. Middelzee, die opperde de motor even uit te
zetten en alle stroom er een minuut af te gooien, waardoor de EDC zich reset. Door mijn gedachten
vloog het beeld van een cardioloog die het hart soms even moet stilzetten en weer opstart om het
weer tot bedaren te brengen… Het bood helaas geen soelaas en we hebben de wensdag uitgevaren
op één motor, want de Meander V heeft er twee. Ik dacht wel; “Hmmm… wij mensen hebben twee
longen, twee nieren, waarom geen twee harten? Het zou wel handig zijn…”


Contactspray
In de haven ging ik na het afscheid van de gasten maar eens op onderzoek uit. Ik dacht aan een slecht
contact. Ik koppelde de grote multi stekker van de EDC computerbox op de motor af, spoot hem in
met contactspray en startte de motor weer. Het resultaat was verontrustend, want de diesel liep nog
beroerder dan ooit. Na nog een consult met Peter, bleek dat contactspray absoluut ‘not done’ is,
want het maakt bruggetjes tussen de contacten waardoor de computer volledig van slag raakt.
Wederom denk ik aan mijn onrustige hart, dat misschien ook van slag raakt door ‘bruggetjes’.


Nieuwe EDC
Een nieuwe EDC was de oplossing en de motor liep weer als een zonnetje, maar mijn motortje bleef
maar haperen. Het nam zulke vormen aan dat ik weinig stress meer kon hebben en steeds minder
durfde te ondernemen. Angstig dat het me op plaatsen zou overkomen als onderweg in de auto of in
een drukke omgeving, waar ik niet de mogelijk heb om even te gaan liggen en met
ademhalingsoefening het hart weer tot rust te brengen zonder dat er gelijk allemaal mensen 112
gaan bellen, werd mijn wereldje steeds kleiner. Onze vrijwilliger Kees Bloemendaal is voormalig
hartchirurg bij het OLVG en die opperde me naar een bevriende cardioloog te gaan. Na wat
onderzoeken werd voorgesteld het eerst met medicatie te proberen en als dat niet lukte, was een
kleine ingreep (ablatie) onvermijdelijk.


Herprogrammering

Na drie jaren tobben, was de kogel door de kerk en ik zou een ablatie moeten ondergaan. In het
instructiefilmpje werd me uitgelegd dat artsen en een team programmeurs via de lies met een drietal
katheters het hart binnengaan om te zoeken naar ‘bruggetjes’ die het hart onregelmatig laten lopen.
Zodra de boosdoener gevonden is, worden ze weggebrand en daarna zal de motor weer met
regelmaat gaan lopen. Het was een vreemde gewaarwording dat in de OK twee artsen met katheters
in je hart zitten te zoeken terwijl in een kamer verderop een heel team - als in het controlcenter van
een ruimtevaartstation - via monitoren en computers mijn EDC aan het afregelen zijn door
‘bruggetjes’ weg te branden.
“We zijn er 99 % zeker van dat we de boosdoener hebben gevonden meneer!” kwam de
computerdokter me in de OK vertellen. “We gaan nog even wat adrenaline in uw hart spuiten om te
kijken of ie weer op hol slaat. Blijf maar rustig hoor, we hebben uw hele hart onder controle…”
Man… die adrenalinestoot gaf nagenoeg hetzelfde effect als een oude dieselmotor opstarten door er
een lading ether in te jagen…
Enfin, de ingreep is geslaagd en de eerste weken maar even rustgaan doen. Wát een verademing na
al die jaren onregelmatigheid. Alle motoren lopen weer als een zonnetje dankzij de EDC’s en het
vaarseizoen ligt weer voor de deur.
Evert.

Gerelateerde artikelen


15-05-2025 - Nautisch Kwartier Stavoren viert dertigjarig jubileum
14-05-2025 - Gemeente Medemblik loyaal naar Kustzeilers 24 uurs race

Tags


zeilen , motorboot-sloep , watersportnieuws , watersport magazine , column evert stel

Overig nieuws


14-05-2025 - Windmill Cup overweegt aanbrengrace en peilt belangstelling
14-05-2025 - Gemeente Medemblik loyaal naar Kustzeilers 24 uurs race
14-05-2025 - Een zorgeloze watersportervaring met automatische reddingsvesten
13-05-2025 - Vignetplicht tijdens Sail Amsterdam
13-05-2025 - Ruim 120 zeiljachten aan start van 77e Harlingen-Terschelling race
12-05-2025 - KM Yachtbuilders open dag trekt bijna 600 belangstellenden
12-05-2025 - Wind bepaalt verloop Motketel wedstrijden op Loosdrechtse plassen
12-05-2025 - Dag van het water op het Schildmeer
12-05-2025 - Europees kampioenschap olympisch kitesurfen
12-05-2025 - Musto lanceert vernieuwde EVO-collectie
11-05-2025 - Voorkomen beter dan bruut verjagen
10-05-2025 - Sneek in-water...we gaan aftellen...
09-05-2025 - Zeilwereldtop verzamelt zich in Qingdao voor WK ILCA
09-05-2025 - Botenshow en proefvaren tijdens Sneek in-water
08-05-2025 - Week van Duurzame Waterrecreatie
07-05-2025 - Onderzoek doorvaarbaarheid kleine vaarwegen in Groningen
07-05-2025 - Grootschalige handhavingsactie recreatievaart op vaarweg Lemmer-Delfzijl
07-05-2025 - Varend erfgoed zeilt op Loosdrecht om Motketelwimpel
05-05-2025 - Omstreden Granuliet gestort bij natuurontwikkeling Alkmaarder-en Uitgeestermeer
05-05-2025 - Elburger botter te bewonderen tijdens Sneek in-water
05-05-2025 - Kees en Theo gooien los voor het nieuwe vaarseizoen
03-05-2025 - Winactie Dubarry Lite bootschoenen
03-05-2025 - Proef met live uitzendingen IFKS zeilen
02-05-2025 - Opening watersportseizoen in Sneek
02-05-2025 - Luna 27 nu ook met hardtop
02-05-2025 - Duurzaam Varen Dag in Leiden
01-05-2025 - Oud-zeilend hout evenement op Zuidlaardermeer
01-05-2025 - Strontrace en Beurtveer 2025
30-04-2025 - Dagtocht naar Terschelling tijdens HT Zeilrace 
30-04-2025 - Verkoop je boot tijdens Sneek in-water
30-04-2025 - WSV Battenoord start vaarseizoen met vernieuwde havenfaciliteiten

Watersport TV Nieuws

Tagcloud


  • beleving
  • holland boat show
  • home
  • homepage
  • motorboot-sloep
  • volvo ocean race
  • watersport magazine
  • watersport nieuws
  • watersportnieuws
  • zeilen

Zoeken in nieuws


Zoek

Deel deze pagina

Neem contact op


Volg ons ook op


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

 

 

 

Watersport TV

De eerste gratis online
watersportzender van Nederland

 

Zoeken


 

MELD JE HIER AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!

 

PRIVACY & COOKIEBELEID

 

HOME


ZEILEN


MOTORBOOT & SLOEP


HOLLAND VAART-nieuwe serie


VAARPLEZIER- de serie


BOOTTEST-boten belicht


BOOTKLUSSEN


ELEKTRISCH VAREN


WATERSPORT VACATURES


OBATO- boten verkoopwebsite


HOLLAND BOAT SHOW-online watersportbeurs


WATERSPORT HEBBEDINGEN


FUNSPORTEN


WATERSPORT-MAGAZINE


OP DE HAVEN-real life serie


JACHTHAVENS- reviews


SKUTSJESILEN LIVE


HONDEN AAN BOORD- serie


THE OCEAN RACE


 

Partners van Watersport TV


ALLSPORTSRADIO

 

 VARENDE VRIENDEN VAN EOC

VAARPLEZIER

WATERKAARTEN APP

 

STUURMANSKUNSTEN  

JACHTBOUW.NL       KWS-SNEEK  

 

        TRAILERHELLING.COM     

OBATO -boten verkoop

                                                                  

HONDENAANBOORD

STICHTING VAARWENS

Copyright 2025 - watersport-tv
Inloggen | Ziber Website | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers