ZEILSPORT LEIDRAAD IN SCHILDERKUNST

Ad Noorlander combineert zijn passies

Ad Noorlander is gek van zeilen en zijn andere passie is schilderen. Op het water doet hij inspiratie op voor zijn kleurrijke schilderijen waarin de zeilsport vanzelfsprekend de hoofdrol speelt.

Na een loopbaan in de tijdschriftenwereld als art-director heeft Ad zich vol overgave gestort op waar hij het liefste mee bezig is: zeilen met zijn kajuitboot en schilderen in de periode als er niet  gezeild wordt.

 ’’In de zomer maanden zit ik veel op het water. En als de boot in de winterstalling ligt ben ik in mijn atelier in Amersfoort te vinden. Ik schilder op een impressionistische manier. Dat wil zeggen dat ik details eigenlijk niet belangrijk vind. Het totaalbeeld wordt ingevuld door degene die naar mijn werk kijkt. Dat maakt een schilderij interessant.’’

Vorige eeuw

’’De zeilsport is een belangrijk thema voor mij. Ik zeil zelf al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw. En ik heb met mijn boot aan allerlei evenementen meegedaan, zoals de 24 Uurs zeilrace.  Tijdens zo’n wedstrijd, maar ook als ik gewoon aan het zeilen ben, kom je allerlei situaties tegen die mij ontzettend inspireren. Zoals het vaak bijzondere licht op het water. Ieder moment van de dag is anders. En in een schilderij is het  de uitdaging om zo’n specifiek moment vast te leggen.”

Dat vast leggen doet Ad tijdens het zeilen door middel van een stel snelle schetsen of met zijn foto-camera. ’’Al het materiaal dat ik verzamel neem ik mee naar mijn atelier. Daar bepaal ik eerst de kleur van het nieuwe werk. Dat is belangrijk voor de sfeer. Als dat staat begin ik met het opzetten van de verf. Dat doe ik met een paletmes. Slechts voor de ondergrond gebruik ik een kwast. De dikte van de verf, zorgt voor de pittigheid en uitstraling. De kracht van het doek. In de laatste fase moet je ook doorgaan. Gemiddeld ben ik een volle week met een schilderij bezig.’’

Dat hij zelf zeilt en veel ervaring heeft, ziet Ad als een groot voordeel. ’’Allereerst omdat het een grote inspiratiebron is. Alles wat ik beleef kan ik vertalen naar het doek. Ik zie weleens werken van andere schilders die af en toe boten schilderen, maar bij wie de zeilkennis ontbreekt en dat zie je ook terug. Je moet als nautisch schilder weten hoe een boot in het water ligt, wat de juiste stand van de zeilen is.’’

Verftoets

Noorlanders werk kenmerkt zich door snelheid, beweging en lef en dat onderstreept hij met een vlotte verftoets die ruw en dik op het doek gezet wordt. Hij gebruikt daarbij steeds enkele elementaire kleuren die naast elkaar op het doek geplaatst worden en van afstand hun werk doen. Daar ontpopt zich een onlosmakelijk spectrum aan kleuren die de essentie van licht weergeven.

Zelf zeilt Ad met een scherp jacht. Als schilder heeft hij geen directe voorkeur. ’’Ik schilder veel kajuitjachten, maar een mooie platbodem mag ik ook graag doen.’’

Trots is Noorlander dat zijn werken (vanaf prijs 2000 euro)  inmiddels op veel plaatsen hangen. Naast zijn vrije werk, schildert hij in opdracht. In de zeilloze wintermaanden produceert hij zo’n tien doeken. Om te voorkomen dat zijn huis of atelier vol komt te hangen, probeert hij via onder meer exposities zijn werk aan de man te brengen. Moeite om afscheid te nemen van een schilderij waarin hij zijn ziel en zaligheid heeft gelegd, heeft Ad niet. ’’Niets leuker dan om te zien dat iemand anders blij is met wat ik heb gemaakt.’’

Noorlander heeft zelf  geen favoriet schilderij. ’’Voor mezelf is mijn mooiste schilderij het schilderij waar ik op dat moment mee bezig ben. Daar steek ik al mijn energie in. Maar als het klaar is, dan neem ik daar afstand van om met frisse zin aan de volgende te beginnen. Dat is minstens zo spannend.’’

 

 

 

P1011062 P1011062
P1011053 P1011053
P1011039 P1011039
image002 image002
image004 image004
P1011037 P1011037